Lesing i utvikling (Heftet)

teoretiske og didaktiske perspektiver

Serie: LNUs skriftserie 153

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2003
Antall sider: 255
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
Serie: LNUs skriftserie
Serienummer: 153
ISBN/EAN: 9788245000771
Omtale Lesing i utvikling
"Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting," heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan bidra til at elever blir gode til å forstå det de leser. Grunnlaget for lesekyndighet legges i årene før barna begynner i 1. klasse. Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men samtidig får også den fortsatte leseopplæringen bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt. To teoretiske tradisjoner gir innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene. Begge retninger blir presentert i Lesing i utvikling. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges. Boka er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge. Lise Iversen Kulbrandstad er en av landets aktive leseforskere. Hun har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning og arbeider nå ved Høgskolen i Hedmark som høgskoledosent i norsk og som prorektor.

Til toppen

Andre utgaver

Lesing i utvikling
Bokmål Innbundet 2022
Bøker i serien