"Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting," heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan bidra til at elever blir gode til å forstå det de leser. Grunnlaget for lesekyndighet legges i årene før barna begynner i 1. klasse. Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men samtidig får også den fortsatte leseopplæringen bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt. To teoretiske tradisjoner gir innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene. Begge retninger blir presentert i Lesing i utvikling. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges. Boka er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge. Lise Iversen Kulbrandstad er en av landets aktive leseforskere. Hun har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning og arbeider nå ved Høgskolen i Hedmark som høgskoledosent i norsk og som prorektor.