Barns lek har mange former, og det er stor variasjon i hvordan folk forstår barns lek. I den pedagogiske lekdiskursen som preger våre pedagogiske institusjoner, fremheves likevel stadig visse former for lek fremfor andre. Ofte oppfattes lek som et nyttig pedagogisk redskap som skal bidra til barns læring og utvikling. Utgangspunkter for denne boken er å erkjenne at variasjonen, mangfoldet og flertydigheten ved lek er viktig når det gjelder å forstå barns lek. I en tid da barns liv blir stadig mer organisert og styrt av voksne, ønsker forfatteren å løfte frem andre perspektiver på lek enn dem som har dominert, og som fokuserer på lekens nytteverdi.
Forfatteren setter søkelys på perspektiver som vektlegger at barn skal erfare glede og lekelyst, at leken skal ha egenverdi. I denne reviderte utgaven forsterkes søkelyset på perspektiver som anerkjenner lekens flertydighet, forskning som inkluderer observasjoner av barns lek, og samtaler om hvordan barn erfarer sin egen lek i institusjoner som barnehage og SFO. Barna utfordrer mange voksnes endimensjonale måter å forstå lek.
Lekens flertydighet retter seg mot studenter som tar sikte på å arbeide med barn i barnehage, barneskole, skolefritidsordningen (SFO), aktivitetsskolen (AKS) eller andre fritidsarenaer, samt faglig personale i disse institusjonene og andre som er opptatt av lek.