Lærerveiledningen til Min framtid tar for seg en og en side i arbeidsboka Min framtid 8.–10. trinn, og gir tips til aktiviteter, refleksjonsoppgaver og historier. På hvert trinn har arbeidsboka en del 1 og del 2. Del 1 har aktiviteter og oppgaver som i hovedsak dreier seg om innsikt, mens del 2 i hovedsak handler om å se ut over, få utsikt. Siden det er lagt opp til en progresjon og rød tråd gjennom de tre skoleårene, er det ikke noe i veien for å ta opp igjen noe av det som er gjort før. Dette fører gjerne til at elevene ser nye sider eller detaljer de ikke før fikk øye på i det materialet de allerede har vært borti. Aktivitetene kan utføres i sirkel og ikke lineært. I arbeidet med å planlegge progresjon og læringsutbytte i utdanningsvalg kan de 110 timene over tre år bygges opp på en måte som gjør at elevene opplever en utvikling fram mot avslutningen av 10. trinn. I lærerveiledningen er det et eksempel på lokale læreplaner og hvordan de tre årene på ungdomstrinnet kan organiseres.