Å ta ledelse i klasserommet er å ta regien. Lærere er ledere som skal gi energi til elevenes læringsprosesser. I klasserommet dreier det seg om å utvikle klassen til et godt fungerende ensemble preget av positive relasjoner. Måter å lede læringsarbeidet på gjennom klassesamtaler og varierte didaktiske tilnærminger er lærerens verktøy i dette arbeidet. Boka bidrar med kunnskap både om slike verktøy og om hva som særpreger den ungdomsgenerasjonen lærere er ledere for. Den tar også opp betydningen av samarbeid mellom kolleger og skoleledelsens rolle i skolen som organisasjon.
Boka trekker veksler på et bredt og variert kunnskapsgrunnlag der ledelse i klasserommet blir belyst fra flere perspektiver og gjennom flere eksempler. Den har et utforskende blikk på ledelse og på verktøy for ledelse og læring, hva det handler om for lærere å utøve ledelse i klasserommet, og hva det innebærer å ta ansvar for elevenes læringsprosesser.
Denne boka bygger på nasjonal og internasjonal forskning og det vi vet om lærerarbeid og ledelse i klasserommet i dag.