Læreren som elsket å undervise er en faginformert roman, en underholdende, men tankevekkende kriminalhistorie fra en norsk modellskole. Gamlerektoren blir drept på skolen av en elev fra Somalia tror man. Og hvorfor? Den nye rektoren er fremskrittets mann, og skolen får nybygg og ny pedagogikk. Kollegiet er delt i to det er de endringslystne, og det er de som sverger til læreren som underviser. Mette Kari ledet en prosjektgruppe som het «Elevstyrt undervisning», og hadde stadig innlegg på de månedlige lærermøtene. Hun var begeistret for nye ideer, og prøvde stadig ut ny pedagogikk i klassene sine. Hun hadde bygd seg opp en identitet på de nye pedagogiske ideene, og hun hadde glede av å leve i denne lette omskifteligheten. Kollegene kalte henne vennskapelig for Meta Kognitiv eller MK, men det smilte hun bare av. Per Sunndal: Jeg hørte at i Bergen skal skolen hete resultatenhet og klasserommene base. Så når det ringer inn, løper elevene inn i resultatenheten og leter etter basen sin. Jaja tror du at slike navneforandringer skaper noe nytt? Og ny arkitektur, gir det egentlig mer læring? Men skolen er også en del av den store verden i denne boken, det er noe av det befriende ved den. Storpolitikk og skolepolitikk møtes, kynisme barker sammen med yrkesstolthet. Lærerne har sine historier og elevene sine, og når alt veves sammen, skjer det dramatiske ting. En annerledes bok å ha i bokhylla under emnet pedagogikk. Kaare Skagen er professor i grunnskolepedagogikk ved Høgskolen i Oslo. Han har skrevet artikler og bøker om skoleutvikling og pedagogiske tema. Hans siste to bøker var Pedagogikkens elendighet og I veiledningens landskap.