Barnehagen er svært viktig for barns utvikling av språklige ferdigheter, enten de har norsk eller et annet språk som morsmål. Men hvordan skaper man et godt språkmiljø i barnehagen – for alle barna?
Denne boka er skrevet for studenter i førskolelærerutdanningen og for ansatte i barnehager. Forfatterne presenterer en metode for språkstimulering og et kartleggingsverktøy til bruk i barnehagen. Gjennom tilrettelagte, språkstimulerende bokstunder får alle barna mulighet til å delta i samtalen, og de får et felles grunnlag for utforsking og lek. Ved å bruke kartleggingsverktøyet «Språkpermen» kan personalet få bedre innsikt i barnas språkutvikling og barnehagens språkmiljø. Verktøyet inkluderer barnas morsmål i tillegg til ferdigheter på norsk. Metode og verktøy er et resultat av prosjektet «Lær meg norsk før skolestart!» i Bydel Bjerke i Oslo.
Kartleggingsverktøyet Språkpermen utgis separat. «Språkpermen» kartlegger språkutviklingen hos barn i barnehagealder. Verktøyet er utviklet på bakgrunn av en helhetsforståelse av hva det vil si å kunne bruke språket. Det består av et engangshefte med skjemaer som dekker områdene språkbruk, samtale, lesestund, spontane fortellinger, skriftspråk og morsmål samt en veiledning.