Hva er kvalitet? Kvalitetssikring berører alle arbeidsplasser. Metoder som har sin opprinnelse i industriproduksjonen, blir forsøkt overført og tilpasset til arbeid med mennesker. Hvilke begrensninger ligger det i et slikt teknisk og logisk språk, og hvilke maktrelasjoner kan et slikt språk understøtte? Hva menes egentlig med kvalitet i arbeid med mennesker? Hva kan en leders bidrag til kvalitet være i en kunnskapsbasert virksomhet, hvor de som utfører arbeidet, ofte har større forutsetninger for å vurdere kvaliteten enn lederne? Kan det tenkes en annen form for kvalitetssikring, som bygger på mellommenneskelig etikk? Dette er spørsmål som blir diskutert i denne boka, som er skrevet av fem kolleger ved Universitetet i Agder. De har forskjellig faglig tilhørighet, men en felles interesse for etikken som danner grunnlaget i all yrkesutøvelse. Forfatterne har også gitt ut på Fagbokforlaget: Fordi vi er mennesker, 2003 Fordi vi er mennesker, 2. utgave, 2011 Boka er svært velkommen og spekket av interessante perspektiver på kvalitet i en tid da det profesjonelle arbeidet (ikke bare i helsevesenet) blir mer og mer juridifisert og standardisert, i regimer som er opptatt av og vektlegger økonomi og effektivitet, og hvor den subjektive opplevelsen av kvalitet, synes å bli mindre vektlagt. Boka anbefales til alle som arbeider med mennesker! Agderposten 12.07.2011