Fleksibel utdanning blir stadig viktigere innen feltet høyere utdanning. Denne boka diskuterer fenomenet og gir et helhetlig bilde av situasjonen og utfordringene fleksibel utdanning står overfor. Det stilles stadig sterke krav om at universitet og høgskoler skal framstå som aktive bidragsytere til livslang læring. Ikke bare gjennom forskning, utdanning og formidling, men også som pådrivere i samfunnsutviklingen. Samtidig er mange kritiske til hvordan universitet og høyskoler ivaretar denne oppgaven.Boka retter søkelyset mot en av de oppgavene som knyttes til høyere utdanningers samfunnsengasjement, nemlig fleksibel utdanning. Med dette menes alle former for utdanning rettet mot grupper som ikke kan, eller vil, følge ordinære heltidsstudier. Selv om norske høyere utdanningsinstitusjoner har gitt slike tilbud i 30 . 40 år, har det stort sett foregått i det stille og har derfor vært viet liten politisk, strategisk og forskningsmessig oppmerksomhet. Denne boka er den første som gir et helhetlig bilde av fleksibel utdanning og drøfter de utfordringer man står overfor på dette området. Boka tar opp en rekke tema knyttet til utdanningspolitikk, institusjonspolitikk, aktivitet, rekruttering, studentrolle, IKT, pedagogikk og regional utvikling.