Denne boka viser deg hva som skjer på innsiden av kulturskolen. Her står lærernes undervisning og elevenes læring i sentrum. Boka tar utgangspunkt i kulturskolens grunnverdier og drøfter undervisningsplanlegging, gode læringsprosesser, øving og vurdering i kunstfag samt elevmedvirkning. Den belyser videre hva kunnskap i kulturskolen er, ikke minst den kroppslige kunnskapen.
Innholdet dekker didaktiske spørsmål om:
lærerkompetanse undervisningsplanlegging vurdering i kunstfag strategisk læring kunnskapsbegrepet i kulturskolen elevmedvirkning observasjon i praksis Bokas primære målgruppe er studenter med kunstfaglig bakgrunn som tar lærerutdanning, som har praksis i kulturskolen og som ser for seg skoleslaget som en framtidig arbeidsplass. Boka er også relevant for ansatte i kulturskolen og de som samarbeider med den innenfor frivillig musikk- og kulturliv, grunnskole, barnehage og videregående skole. Alle som er opptatt av undervisning i kunstfag, og som er nysgjerrige på de indre prosessene i kulturskolen, vil ha glede av utgivelsen.
Wenche Waagen dosent i musikkdidaktikk ved NTNU og merittert underviser. Hun har vært sentral i utarbeidelsen av rammeplaner for kulturskolene, publisert forskningsartikler om skoleslaget og i en årrekke samarbeidet tett med kultur-skolelærere om PPU-utdanningen for utøvende musikere ved NTNU.