Nøkler til kulturforståelse gir en innføring i sentrale antropologiske begreper og introduserer studenter for antropologiske metoder for feltarbeid og analyse. Boka hjelper leseren til bedre å forstå, ta lærdom av og handle på bakgrunn av nye erfaringer i en verden preget av globalisering og kulturell kompleksitet.
Boka gir en grunnleggende, anvendbar og dagsaktuell kompetanse på kulturfeltet. Kompetansen er basert på fire grunnelementer: 1) Et presist og håndterlig begrepsapparat, 2) en innføring i antropologisk metode, etikk og analyse, 3) selvforståelse i form av kunnskap om egen kultur, og 4) en introduksjon til utvalgte temaer av relevans for studenter som skal ut i et internasjonalt orientert arbeidsliv.
Emner som tas opp i boka:
kulturbegrepet
kulturrelativisme
etnosentrisme
identitet
intervju
observasjon
Norge og Norden fra et antropologisk perspektiv
globalisering
handel og resiprositet
identitet og forbruk i konsumsamfunnet
visuelle medier og reklame
Målgruppen er bachelorstudenter ved Handelshøyskolen BI og universitetene, og studenter på lavere grad ved Markedshøyskolen og Handelshøyskolen.
Gudrun Skjælåen Rudningen har bidratt med kapittelet som omhandler visuell kultur og medier.