De tradisjonelle ledelsesprinsippene i offentlig sektor er utfordret, og de møter kritikk fra mange hold. Særlig kritiseres sektoren for ikke å være effektiv og resultatorientert nok. Grunnlaget for denne kritikken er ofte unyansert og mangler belegg, men den utfordrer like fullt sektorens legitimitetsgrunnlag. Hvorfor trenger vi en offentlig sektor? Hva er dens normative grunnlag? I denne boken argumenteres det for at de særegne verdiene i offentlig virksomhet krever andre styrings- og ledelsesmodeller enn de som har privat sektor som forbilde. Det trengs en alternativ styringsfilosofi basert på innsikten om at de kvalitative hensyn som er involvert i offentlig sektor, bare kan ivaretas gjennom kommunikative organisasjonsprinsipper. Evnen til rasjonell kommunikasjon er den kritiske faktor. Ved hjelp av teorien om kommunikativ handling analyseres de spesielle hensyn som offentlig sektor er underlagt, og hvilke utfordringer public management-modeller representerer for politisk styring, statsborgerskap og identitet. Her lanseres blant annet en verkstedsmodell for ledelse i en sykehuskontekst og en flersentrert modell av kommunen. Boken henvender seg til studenter i statsvitenskap, i offentlig administrasjon og i sosiologi på universitets- og høgskolenivå. Erik Oddvar Eriksen er dr.philos. og professor ved Arena (Advanced Research on the Europeanisation of the Nation-State), Universitetet i Oslo, og professor II ved LOS-senteret, Universitetet i Bergen. Han har skrevet og redigert flere bøker.