Ekte bilglede i hundre dekker det første hundreåret med automobil på norske veier. Det var et svært lite antall biler i Norge da noen av våre fremste næringslivsledere i 1907 etablerte en interesseorganisasjon, nå kjent som KNA, for å tale bilistenes sak. Omkring 100 biler var i bruk i Kristiania, de fleste til transport av varer og i bruk som drosjer. Men det var en eventyrlig vekst i antall - hele 69 % i 1908. Det var mye å ta fatt på. Veier i dagens betydning fantes i svært beskjeden målestokk. Hvem som fikk lov til å kjøre på veiene - og når - ble behandlet i mange kommunestyrer. Bensindepoter ble organisert, trafikkregler og skilt ble skapt, den første veibok og de første reiserutekartene kom på markedet. I kjølvannet av bilen vokste det fram en sterk og fremgangsrik bransje for biler og tilbehør. Bilen har vært en forutsetning for samfunnsutviklingen slik vi kjenner den fra forrige århundre. Bilen ga folk nye muligheter til et aktivt liv i arbeid og fritid. Reiselivet i moderne forstand ble nærmest utviklet sammen med veier og bilen i alles eie. Bilsport avløste kappkjøring med hest, og vi har en verdensmester i rally blant våre mest profilerte idrettsutøvere. I boka møter vi mange av profilene som preget utviklingen. Dette er noen tråder i boka om ekte bilglede gjennom hundre år. Fra arkiv og album er det valgt ut nærmere 500 bilder - nesten 100 i farger - fra nær sagt alle sider av bilens og bilismens historie. Mange har ikke vært offentliggjort før. Det eldste veibildet i boka er fra 1885, de siste med H.M. Kong Harald V i spissen ble tatt på jubileumsfesten i 2007. Det er selvsagt bilder fra hele landet. For de som er spesielt interesserte i bilens historie gir boka også en oversikt over pionerene og deres biler med tekniske data.