Mange barndomsminner handler om barns møter med kart i barnebøker og om hvordan man som barn førte fingeren langs ulike linjer i det avtegnete landskapet mens man vekslet mellom kartet og fortellingen. Slik erindringer vitner ikke bare om barns avgjørende møter med litteratur, men også om personlige stedsopplevelser.I barnelitteraturens kart gjenkjenner eller skaper vi våre egne lokale geografier. At barn ofte fascineres av kart, kan være én av grunnene til at det finnes kart i mange bøker for barn og unge. Men har kartene i barnelitteraturen også andre funksjoner? Kan det være at kart i barne- og ungdomsbøker utvikler barn og unge som lesere, og hva slags lesere og lesning er det kartene kan bidra til å utvikle? Gjennom nærlesninger av kart i bildebøker, realistiske barnebøker, reisegaider, krim og fantasy legger denne boken fram forslag til svar på disse spørsmålene. Den tar utgangspunkt i et utvalg kart i nyere nordisk barne- og ungdomslitteratur og har avstikkere til både eldre og ikke-nordisk barne- og ungdomslitteratur. Boken er skrevet for alle som forsker på og arbeider med barne og ungdomslitteratur, men også for andre som ellers måtte være interessert i kart og litteratur.