Er det mulig å kjøpe et selskap for fire millioner kroner og så selge det etter tre år for 2,4 milliarder kroner?Det kunne vel ikke skjedd i virkeligheten ...? Jo, det var nettopp det som skjedde da virkelighetens Espen Askeladd i 2005 solgte Chess etter en kort og hektisk periode som selskapets leder og ansikt utad.
Idar Vollvik om PR handler om ”strategien” bak medieoppslagene med Idar Vollvik og er bygd opp rundt et spørsmål som mange har stilt seg: Hvordan klarte Idar Vollvik og Chess å få så mye medieoppmerksomhet, og hvor mye var all denne oppmerksomheten verdt som markedsføring av selskapet? Forfatterne tar for seg ni medieutspill som ble iscenesatt for å gjøre Chess lønnsomt og salgbart, og der Nor PR, med PR-rådgiver Trond A. Skjelbred i spissen, var involvert. Skjelbred er derfor ansvarlig for disse og spørsmålene knyttet til dem. Blindheim tar for seg bokens teorideler under medieoppmerksomhet, personifisering og merkebygging. Vollviks rolle har vært å lese igjennom stoffet og kommentere det ut fra målsettingen med de ulike utspillene og hvilke effekter de hadde for Chess.