Hvordan studere utdanningspolitikk? (Heftet)

Tekster, teorier, tilnærminger

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Antall sider: 262
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202848392
Fag: Sosiologi
Nivå: Akademisk
Omtale Hvordan studere utdanningspolitikk?

Utdanningspolitikk har stor betydning for hvordan barnehager, skoler og andre pedagogiske institusjoner drives. I arbeidet med disse institusjonene er det interessant å studere hvordan makt legitimeres og forvaltes.

Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger presenterer en rekke faglige og metodiske tilnærminger for å studere utdanningspolitikk. I tillegg til å nyansere akademiske fagtradisjoner, presenterer forfatterne kvalitative og komparative tilnærminger til dokumentstudier og ekspertintervjuer. Boken gir en rekke eksempler på hvordan studier kan gjennomføres, inkludert digitale og praksisbaserte analyser. Den tar opp spørsmål om teoriens plass i studier og hvordan forskningen kan og bør rapporteres. Et sentralt tema er betydningen av evidens og ekspertise i utdanningspolitikk og reformarbeid, et fagfelt som forfatterne har utforsket gjennom POLNET-prosjektet (Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison).

Boken henvender seg til akademikere, fageksperter, pedagogikkstudenter, lærerutdannere og ansatte i offentlig sektor.

Til toppen