Emaljens bakside
Norsk designdronning (91) oppdaget i skogkanten på Vettakollen! Slik kunne det lyde i tabloidsform. Men boka om Grete Prytz Kittelsen gir oss langversjonen - på emaljert sølvfat. Den er stor, tykk, forseggjort og like praktfull som damen den hyller. Et absolutt must for alle form-interesserte.
Av Kjetil Rolness
Design har det siste tiåret blitt endel av livsstilspensumet. Noe man bør kjenne, like, eie og omgi seg med - på like linje med god litteratur, musikk, kunst og film. I alle fall om man vil være et moderne, urbant, velutdannet menneske. Interiørmagasinene og avisenes helgebilag har drevet rene folkeopplysningskampanjen om bakgrunnen og verkene til de store gutta innenfor 1900-tallets modernisme: Arne Jacobsen. Alvar Aalto. Mies van der Rohe. Frank Lloyd Wright. Charles og Ray Eames. Jørn Utzon.
Ukronet designdronning
Men det få vet, er at en nålevende nordmann har vært omgangsvenn med alle disse ikonene og nytt anerkjennelse som en faglig likemann. Det er bare det at hun er kvinne. Og høyst aktiv helt opp til i dag. Grete Prytz Kittelsen er vår ukronede internasjonale designdronning, som altfor lenge har levd i skyggen av sin første mann (Norges kanskje største arkitekt i den funksjonalistiske perioden, Arne Korsmo), sitt kjønn (feministiske designhistorikere har en jobb å gjøre), sitt valg av gjenstandsfelt (fat, boller, vaser og smykker gir ikke like mye prestisje som møbler og bygninger) og trærne på Vettakollen (der hun bor i det fortsatt ultramoderne rekkehuset hun, Korsmo og Christian Nordberg-Schultz tegnet på 50-tallet).
Sølvskje i munnen
Om noen ble født med sølvskje i munnen må det være Grete, født Tostrup, femte generasjon i landets fremste gullsmedfamilie. Om noen skal ha æren av bryte med fagets tradisjoner og skape helt nye premisser for emaljekunst og -design, så må det være den samme Grete. Nå har den nyskapende og produktive formgiveren endelig fått den oppmerksomhet og hyllest hun fortjener, med en suksessutstilling og en bok som allerede har vakt oppsikt i det store utland. I juni var Grete Prytz Kittelsen førstesideoppslag i Japans største interiørmagasin, Elle Deco, med 700 000 lesere.
Sensasjonskasserolle vs. estetisk nøkternhet
Likevel vil mange design-ubevisste nordmenn nikke og smile gjenkjennende ved synet av Gretes mest populære produkt, ”Sensasjonskasserollen” fra Cathrineholm, dekorert med lotusblader - mot hennes vilje, fordi ”husmøderne i Halden ville ha dem”! Dette sier litt om tradisjonen Grete Prytz Kittelsen står i. På den ene siden ”brukskunst”-idealet om ”vakrere hverdagsvarer” for alle, til en rimelig pris. På den andre siden det kompromissløse kravet om estetisk nøkternhet, som gjør at den gode smaken aldri kan bli folkeeie. Forfatterne skal ha kred for å innrømme konflikten og åpent velge side. Det er lov å hylle sin hovedperson når det gjøres så overbevisende og reflektert som her. Initiativtaker og redaktør Karianne Bjellås Gilje har gjort en formidabel jobb med tekst, bilder, design og verkfortegnelse, og skapt en formgiver-monografi på internasjonalt nivå. Vi kan dermed si, med en vri på den amerikanske reklamen for Sensasjonskasserollen: ”Not just for your reading. But for your good taste.”
Til toppen