Denne boka handler om det vi kan kalle "fysikkspesialister" i norsk skole. Resultater fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS Advanced blir presentert og drøftet i et fagdidaktisk, utdanningsvitenskapelig og skolepolitisk perspektiv. TIMSS Advanced er en internasjonal undersøkelse som ble gjennomført i 2008 i regi av organisasjonen IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) med deltakere fra ti land, hvorav ni deltok på fysikkdelen. Målet har vært å beskrive elevers fagkompetanse på tvers av og innen land, samt å relatere elevenes kompetanse til ulike bakgrunnsfaktorer. Norge deltok i en tilsvarende studie i 1995, noe som har gjort det mulig å avsløre en betydelig faglig svekkelse i perioden. Bakgrunnen for denne nedgangen blir grundig diskutert i boka. Forfatterne er ansatt ved Universitetet i Oslo, Svein Lie og Anubha Rohatgi ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling og Carl Angell ved Fysisk institutt.