Forskningskommunikasjon handler om å gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper. Den enkelte forskers engasjement og ønske om å kommunisere sin forskning er viktig for å oppnå dette. Men først og fremst er forskningskommunikasjon et håndverk som må læres og prøves ut i praksis. Dette er den første håndboken i forskningskommunikasjon skrevet for norske forhold.
Boken legger vekt på å gi konkrete råd og tips, og omhandler blant annet:
* Mål og målgrupper for forskningskommunikasjon
* Strategier for å komme på trykk med kronikker og debattinnlegg
* Kunsten å holde foredrag
* Kunsten å lage vellykkete forskningsarrangementer
* Tips for å lykkes på den internasjonale arenaen
* Overordnede strategier for effektiv formidling
* Evaluering av egen forskningskommunikasjon
* Hvordan man kommuniserer fagkunnskap i sosiale medier.
Boken henvender seg til forskere og masterstudenter, i tillegg til kommunikasjonsarbeidere ved universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter og kunnskapsbedrifter.