I studieåret 2014/15 samlet en rekke fagpersoner på Høgskolen i Buskerud og Vestfold seg i Flerkulturelt verksted for å diskutere og reflektere over flerkulturelle spørsmål i undervisning og forskning. Flere prosjekter ble satt i gang, noen tverrfaglige og noen innen bestemte fag; noen empiriske studier, andre tekststudier, og andre igjen knyttet til doktorgradsarbeid.
Målet var å sette flerkulturelle perspektiver på dagsorden og øke kompetansen om mangfold i det norske samfunnet både hos studenter og dem som underviser og forsker. Denne boka består av tolv artikler som alle har sitt utgangspunkt i prosjekter som det ble arbeidet med i Flerkulturelt verksted. Boka har kommet til gjennom nært samarbeid mellom deltakerne i verkstedet. Den skal være til inspirasjon for andre som ønsker å gjøre noe liknende. Artiklene byr på ny forskning og nye utviklingsarbeid der flerkulturelle perspektiver spiller en viktig rolle og ses på som en ressurs uansett fag og temaer.