Få som fortjent handler om historiene, historiefortellerne og de som videreformidler deres historier. Dette er en bok om det å ta en aktiv og relevant rolle som gjør at man blir lyttet til på alle arenaer der man møter sitt publikum. Utgangspunktet er både tidløst og moderne. På den ene siden presenterer forfatteren tradisjonelle fortellerteknikker som fanger publikums interesse. Samtidig viser boken også på hvilken måte man kan inspirere til at det man har å melde blir videreformidlet av andre. Bokens tittel henspiller på de nye merkelappene «fortjent oppmerksomhet» og «fortjente kanaler» satt opp mot «kjøpt oppmerksomhet» og «egne kanaler». Dynamikken, troverdigheten og gjennomslagskraften er særdeles forskjellig når du kjøper deg reklameplass hos andre, selv kontrollerer kanalen du formidler budskapet ditt gjennom eller gjør deg fortjent til oppmerksomheten. Få som fortjent skal bidra til at alle slags virksomheter også små bedrifter, veldedige organisasjoner og offentlige etater evner både å utvikle interessante og relevante historier samt få dem gjenfortalt gjennom de mest effektive kanalene. Boken dekker både omtale i tradisjonelle medier og tilstedeværelse i floraen av nye digitale kanaler. Boken er relevant for ferske praktikere, erfarne ringrever og studenter i kommunikasjonsfag på høyskole- og universitetsnivå. Øystein Bonvik er en av Norges mest profilerte kommunikasjonsrådgivere, foredragsholdere og skribenter. Han leder i dag konsulentselskapet Mereris, som står bak kommunikasjonsbyråene PR-operatørene og Spre. Forfatteren underviser i PR- og kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI og har tidligere skrevet fagboken Virksomhetens stemme (2010) og vært medforfatter av eksempelsamlingen God PR. Norsk markeds-PR i praksis (2007). Bonvik er utdannet avisjournalist ved The University of Georgia og har blant annet vært informasjonssjef i Coca-Cola Norge og kommunikasjonsrådgiver i JKL Oslo og Burson-Marsteller.