Etikk for pedagoger gir en innføring i grunnleggende moralfilosofiske emner som pedagoger trenger for å handle etisk i sin hverdag i barnehage og skole.I boka legger forfatteren spesielt vekt på den diskursetiske tilnærmingen som samsvarer med læreres tradisjon for å utvikle profesjonens verdigrunnlag og for å møte etiske utfordringer gjennom refleksjon.Forfatteren tar også opp forholdet mellom livssyn og etikk, og forholdet mellom menneskesyn, barnesyn og etikk.Verdigrunnlaget i pedagogikken vies stor plass med mange eksempler på etiske utfordringer og dilemmaer i pedagogers arbeid, og med en refleksjonsmodell som kan styrke pedagogenes evne til å utøve sitt fag på en etisk forsvarlig måte.Denne andre utgaven drøfter også lærerprofesjonens etiske plattform og dens betydning for pedagogers arbeid med etikk.Boka henvender seg til studenter i alle lærerutdanningene. Den egner seg også godt som fagbok for pedagoger som vil forbedre og fornye sitt daglige virke.