Hvilket ansvar har bedrifter og andre organisasjoner overfor resten av samfunnet? Er det tilstrekkelig at virksomheten overholder lover og regler og sørger for egen lønnsomhet, eller har den også andre forpliktelser?
Etikk for beslutningstakere gir en bred innføring i fagområdene etikk og bedrifters samfunnsansvar. Boken bygger på nyere forskning innenfor disse fagområdene. Teorier om etikk og samfunnsansvar kombineres med organisasjonsteoriens innsikter i beslutningstaking og hvordan institusjoner fungerer. Gjennom å trekke inn disse perspektivene gir forfatterne en helhetlig fremstilling, spesialtilpasset for hovedgruppen av lesere – økonomistudenter, studenter i organisasjon og ledelse og aktører i nærings- og samfunnslivet.
Noen av hovedtemaene som behandles i boken:
Etisk navigasjon og etiske retninger
Bedriften som moralsk aktør.
Interessentteori, bærekraftighet og den tredelte bunnlinjen.
Etisk regnskap, miljøregnskap og rapportering.
Samfunnsansvar i den norske konteksten.
Operasjonalisering og iverksetting av samfunnsansvar.
Bokens teorier er belyst gjennom utstrakt bruk av eksempler. Gjennom boken legger forfatterne også vekt på å gi leseren innsikt i hvilke verktøy som er tilgjengelige for å sikre samfunnsansvarlig forretningsførsel.