I denne boken settes søkelyset på ulike sider ved TV 2 som medieinstitusjon og fjernsynskanal. Boken kombinerer historisk kunnskap med analyser av kanalens programprofil og fenomener man forbinder med TV2. Blant de fenomenene som diskuteres, er TV2 som merkevare, oppmerksomhetsstrategier i TV2, TV2s bruk av internasjonale underholdningsformater og TV2 som en allmennkringkaster med folkelig appell. Første utgave av boken kom ut i 2002, året da TV2 feiret sitt tiårsjubileum. Denne reviderte utgaven inkluderer et nyskrevet innledningskapittel, som diskuterer de viktigste hendelsene i TV2s virksomhet siden 2002. Utgaven inneholder også et vedlegg med oppdaterte nøkkeltall for virksomheten i denne perioden.
Den kommersielle fjernsynsbransjen har de siste årene blitt gjenstand for økt oppmerksomhet fra forskere. Ved å presentere analyser av kommersielle fjernsynsfenomener representerer boken et viktig tilskudd til den medievitenskapelige faglitteraturen. Mangfoldet av konkrete analyser og perspektiver gjør boken særlig nyttig for studenter i medievitenskap, journalistikk og beslektede emner. Den brede tilnærmingen og de mange faktaopplysningene gjør boken interessant også for andre som er opptatt av moderne fjernsynsfenomener.
Et hjem for oss - et hjem for deg inneholder tretten kapitler skrevet av ulike bidragsytere. Boken er gjennomillustrert og avsluttes med intervjuer med TV2s tre sjefredaktører.