Hvordan vet man om en elev har akademisk talent, og hva kan skolen gjøre for å motivere og stimulere akademiske talenter? Hva innebærer det for elevene å ha et slikt talent, og skille seg sterkt fra de andre elevene i kognisjon og interesser?
Elever med akademisk talent i skolen beskriver særtrekk ved elever med akademisk talent for språk, matte og naturfag. Den inneholder en rekke konkrete metoder og strategier som lærere kan ta i bruk i klasserommet for å tilpasse undervisningen slik at elevene får faglige utfordringer og utvikler seg. Forfatteren presenterer også verktøy pedagoger kan ta i bruk for å identifisere talentene. I boken beskriver forfatteren mulige psykososiale problemer de talentfulle elevene kan utvikle, og hvordan skole og foreldre kan samarbeide om å skape et inkluderende læringsmiljø som ivaretar barnas sosiale og emosjonelle behov.
Boka egner seg for studenter i spesialpedagogikk, og for spesialpedagoger, lærere og andre som møter elever med akademisk talent i skolen. Den vil også være nyttig for foreldre til barn med akademisk talent.