Det kan være vanskelig for lærere og andre voksne å få tak i hvordan skolehverdagen oppleves for elever, men forfatteren av denne boka slår fast at det å lytte til elevenes stemmer, til deres erfaringer, forventninger og bekymringer, er en forutsetning for å kunne skape god opplæring.
Skolen er en vesentlig del av barns og unges liv og har avgjørende betydning for deres livsglede, utvikling og læring. Verdien av god skolelivskvalitet kan neppe overvurderes. Et godt skoleliv gir dessuten de beste forutsetninger for å mestre livet som voksen. Det viktigste lærere, skoleledere, politikere og forskere kan gjøre, er derfor å arbeide for at barn og ungdom får et skoleliv som gir mening, skaper tilhørighet og tillit til egne krefter. Det krever en elevkunnskap som bare kan utvikles ved å lytte til elevene og prøve å se skolelivet fra deres perspektiv.
Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, spesialpedagoger, skoleledere, politikere og andre med ansvar for barns og unges skoleliv.