Eldst i barnehagen og yngst i skolen (Heftet)

– om lek, læring og overganger

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 134
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202687243
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Sentrale spørsmål i Eldst i barnehagen og yngst i skolen er om vi tilbyr 5- og 6-åringene en hverdag som bygger på det forskning om lek og læring viser, og hvordan skolen best mulig kan være klar til å ta imot 6-åringene. Forfatterne presenterer forskning, utdanningspolitiske dokumenter og politiske prosesser og vedtak. Er det samsvar mellom forskningsbidrag og politikernes prioriteringer?
Den viktigste oppgaven barnehagen, skolen og SFO skal ivareta er barnas behov for lek, læring og mestring. Barna skal oppleve at det er sammenheng mellom de ulike institusjonene. Barnehage skal ikke være skole – og omvendt. Samtidig er det utfordrende å identifisere og praktisere det som skal være likt, og det som skal være forskjellig. Boka gir eksempler på hvordan samarbeid og helhet kan utvikles, og hvordan praktiske ordninger for overganger kan være. Sentralt står tiltak som fremmer dialog og samarbeid mellom personalet i barnehage, skole og skolefritidsordninger.
Eldst i barnehagen og yngst i skolen er skrevet for studenter i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene. Boka er også aktuell for alle som jobber i barnehage, skole og SFO.

Til toppen

Flere bøker av Ingeborg Tveter Thoresen og Sigurd Aukland:

Du vil kanskje også like