Effektiv nettskrivinger ment som et komplett og praktisk oppslagsverk rundt innholdsutvikling på nett. Bokens mål er
å lære deg å skrive bedre for nett
å lære deg hvordan du kan bruke tekst for å oppnå konkrete mål
Nettskriving har utviklet seg fra kunnskap om noen basale skriveregler til en avansert profesjon med krav om innsikt i brukeratferd, markedsføring, søkemotorer, jus, bildebruk, salg, statistikk og webanalyse. Sentrale temaer i boken er:
Hva brukertester lærer oss om nettskriving.
Hvordan skrive færre nyheter og mer oppgaveorientert.
Hvorfor lenker i teksten gir større effekt enn utenfor.
Hvorfor gode selgende tekster likner mer på redaksjonelt stoff enn reklame.
Hvorfor godt innhold er det viktigste for søkemotorene – ikke teknisk optimalisering.
Hvordan vi lager møteplasser for debatt og samtaler.
Effektiv nettskriving er rettet mot webredaktører, interaktive markedsførere, webjournalister og beslutningstakere som jobber med innhold på nettet, i både offentlig og privat sektor. Boken inneholder også en rekke eksempeltekster som er ideelle å bruke i undervisning. Eksemplene er i all hovedsak hentet fra norske nettsider.