Vi har hatt digitale verktøy i skolen i 30 år, men likevel er det overraskende hvor få digitale metoder studenter og lærere faktisk kan og bruker. Vi har fått nye verktøy og ressurser vi ikke hadde før, og teknologien har overtatt arbeidsoppgaver vi mennesker utførte tidligere. Den har frigitt mental kapasitet for oss, men samtidig kreves det nye mentale øvelser for å håndtere den nye teknologien. Vi både kan, og mange ganger må vi, gjøre ting på en annen måte. I denne boken presenteres vi for andre og mer effektive metoder enn de som tradisjonelt har vært brukt. Du kan få orden på studieteknikken ved å ta i bruk noen enkle metoder og verktøy slik at du vil kunne frigjøre tid, jobbe mer effektivt og lære bedre.
Digital studieteknikk. Hvordan lære i informasjonssamfunnet konseptualiserer læringsprosessen i tre steg. Først samler du informasjon, så er du aktiv i samarbeidet med andre for å prosessere informasjonen, og du gjør noe aktivt for å lære før dere fremfører. Å fremføre er konseptualisert som deling. Vi deler i dag både i sosiale medier, i en innlevering til lærer, eksamen og vi viser frem til venner og familie. Dette tankegodset finner vi igjen i de såkalte 21. århundrets ferdigheter, og blant disse er det tre ferdigheter som skiller seg ut og som har blitt bokens tre bærebjelker:
Informasjons- og kommunikasjonskompetanse – Å samle
Aktiv og livslang læring – Å lære
Å leve i verden og presentere – Å dele
Målgruppen er i første omgang studenter og lærere, men alle som bruker digitale verktøy vil også kunne ha nytte og glede av boken.