Resultatene av de store satsningene på IKT i norsk skole, svarer sjelden til de ambisiøse målene i planene. Dette har i liten grad redusert optimismen i nye planer, viser Geir Haugsbakk i denne boka.Forfatteren peker på at visjonen om den digitale skolen bygger på et snevert teknologisyn der IKT bidrar til forenkling og effektivisering, og et ensidig elev- og læringsperspektiv framheves. Lærerne og de didaktiske refleksjonene «forsvinner». En ser det også i språkbruken, før omtaltes den nye teknologien som undervisningshjelpemiddel, nå snakker en om læringsverktøy. Forfatteren drøfter hvilke forutsetninger som bør legges til grunn for en mer konstruktiv og inkluderende tilnærming til ny teknologi i skolen.Boka henvender seg til lærere og studenter i lærerutdanning og pedagogikk, og til alle dem som er interessert i pedagogisk bruk av IKT i norsk skole.Forfatteren hevder at IKT i skolen har gått over hodet på lærerne. Les forfatterens debattinnlegg på Dagbladet.no