Resultatene av de store satsningene på IKT i norsk skole, svarer sjelden til de ambisiøse målene i planene. Dette har i liten grad redusert optimismen i nye planer, viser Geir Haugsbakk i denne boka.
Forfatteren peker på at visjonen om den digitale skolen bygger på et snevert teknologisyn der IKT bidrar til forenkling og effektivisering, og et ensidig elev- og læringsperspektiv framheves. Lærerne og de didaktiske refleksjonene «forsvinner». En ser det også i språkbruken, før omtaltes den nye teknologien som undervisningshjelpemiddel, nå snakker en om læringsverktøy.Forfatteren drøfter hvilke forutsetninger som bør legges til grunn for en mer konstruktiv og inkluderende tilnærming til ny teknologi i skolen.Boka henvender seg til lærere og studenter i lærerutdanning og pedagogikk, og til alle dem som er interessert i pedagogisk bruk av IKT i norsk skole.Forfatteren hevder at IKT i skolen har gått over hodet på lærerne. Les forfatterens debattinnlegg på Dagbladet.no