Tidsskriftet Millennium har fått nye eiere. Onde tunger påstår at tiden har gått fra Mikael Blomkvist, og han lurer på om han burde finne seg noe annet å gjøre. Lisbeth Salander er rastløs. Hun deltar i et hackerangrep, tilsynelatende uten noen spesiell grunn. Hun tar risikoer hun vanligvis er nøye med å unngå. Det ligner ikke henne. En sen nattetime får Mikael Blomkvist en telefon. Det er professor Frans Balder, en ledende autoritet innen forskning på kunstig intelligens. Balder påstår at han sitter på revolusjonerende opplysninger om amerikansk industrispionasje, som kan ryste verden. Han har dessuten hatt kontakt med en ung, kvinnelig superhacker, som har en viss likhet med en person Mikael Blomkvist kjenner godt. Mikael Blomkvist begynner å håpe at det skupet som han og Millennium sårt trenger, er innen rekkevidde. Lisbeth Salander har, som vanlig, sin egen agenda. I Det som ikke dreper oss fortsetter historien. Snart skal deres veier krysses. Enda en gang. David Lagercrantz' Millennium 4 er et selvstendig litterært verk inspirert av karakterer og hendelser fra Stieg Larssons univers. «Mer enn godkjent: David Lagercrantz, som virkelig har våget seg inn i løvens hule med en oppfølger om Stieg Larssons Lisbeth Salander, kommer fra oppdraget med æren i behold.» Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende «Innimellom glemmer man nesten at det står David Lagercrantz og ikke Stieg Larsson på bokryggen.» Svenska Dagbladet «Nye Millennium er solid og respektfull.» DN, Sverige «Lagercrantz utfolder sitt plot i god Stieg Larsson stil, der personlige og samfunnsmessige konflikter flettes i hverandre.» Berlingske, Danmark Hva sier internasjonale anmelderne? «Ta det med ro alle Lisbeth Salander fans, vår punkete hackerheltinne er i gode hender ... Fire av fire stjerner. »USA Today «Alle som higer etter mer Salander-faenskap, bør få fatt i et eksemplar av Det som ikke dreper oss kjappere enn Lisbeth Salander kan hacke seg inn hos NSA igjen.» People Magazine «Lagercrantz utviser et sikkert instinkt for videreføringen av Larssons univers og for de to uvanlige etterforskerne.»The New York Times «Han [Lagercrantz] er, teknisk sett, en bedre romanforfatter enn Larsson, der han evner å sømløst bytte perspektiv når karakterene trues av atentatmenn. Boken er en øm og ærbødig hyllest til originalverkene, og bikker aldri over i pastisj.» The Guardian «Mens jeg leste Lagerkrantz' Det som ikke dreper oss, glemte jeg faktisk stadig – flere sider i strekk – at det ikke var en ekte Larsson-bok. (...) Lagerkrantz har sirklet henne [Salander] mesterlig inn, og spunnet den type melodramatisk nett hun gjør seg best i."»The Telegraph «Konklusjonen først. David Lagerkrantz har gjort en god jobb.» The Times «en smart gjenskapelse av verdenen fra de foregående bøkene. /.../ Lagerkrantz' store bedrift ligger i den nennsomme utviklingen av Lisbeths personlighet; han lar oss nå inn til hennes komplekse, fremmedgjorte verden, men er påpasselig med ikke å fjerne det mystiske og uforståelige ved henne. Lisbeth Salander forblir, i Lagerkrantz' hender, skjønnlitteraturens mest gåtefulle og fascinerende antiheltinne.»The Financial Times «Lagerkrantz' hender er trygge, og Det som ikke dreper oss er et solid stykke arbeid for dem som lengter etter å tilbringe mer tid sammen med noen av de utroligste thrillerskikkelsene vi har sett det siste tiåret.» The Independent «Lagercrantz holder løftet sitt og hans Millennium-bok stø kurs. Det er bare å stille seg i kø i bokhandelen.» Le Point «Vellykket retur for Millennium-sagaen. /…/ Romanen Det som ikke dreper oss av David Lagercrantz lever opp til forventningene. /…/ I tillegg til å være en effektiv forteller lykkes David Lagercrantz svært godt med å flette scenene sammen og veksle mellom ulike ståsteder. Han maler overbevisende portretter. Et av de mest rørende er av den lille autistiske gutten som, i sin stumme ensomhet, er det eneste vitnet til drapet på faren sin.» Le Monde «Og jeg liker videreføringen, der David Lagercrantz har svøpt seg inn i Stieg Larsson(s hud). Jeg liker de tre Millenium-bøkene med deres rå og klossete sjarm. Jeg liker også den forfinede fjerdeboken.» Der Spiegel