Å skrive er å omgås andre. Førskolelæreryrket er blitt et yrke som krever skriveferdigheter. Har du reflektert over hva det innebærer? Forfatterne av denne boken vil gjerne dele sine tanker om det å skrive med deg. De ønsker å styrke deg som yrkesutøver i den delen av yrket som medfører å skrive, og de ønsker å motivere til bedre tekster fra barnehagefeltet. Som skribent skal den moderne førskolelærer nå kollegaene, foreldrene, byråkratene, politikerne, journalistene og redaktørene og enda noen til - fordi arbeidet med og kampen for den gode barnehagen krever det. Så spiss blyanten og tørk støvet av tastaturet! Det er inspirerende og nyttig å ta del i andre forfatteres tanker omkring skriving. La derfor disse gi deg noen tips som bedrer kvaliteten på din barnehages kommunikasjon med omverdenen, og som også fremmer dine egne skriveferdigheter: Mette Vaagan Slåtten - høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo, samfunnsfagsseksjonen ved førskolelærerutdanningen. Louise Birkeland - førstelelektor ved Høgskolen i Bergen, pedagogikkseksjonen ved førskolelærerutdanningen. Dagmar Andrea Cejka - høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen, norskseksjonen ved førskolelærerutdanningen. Lene Chatrin Hansen - førskolelærer, skribent og leder for prosjektet Barnemiljøvurderinger (i regi av Utviklingsforum AS). Otto Laurits Fuglestad - professor i pedagogikk (tidligere ved Universitetet i Bergen, Institutt for utdanning og helse). Marianne Irgens Hagen - kommunikasjonsrådgiver og nettredaktør i NAV. Arne Solli - leder for prosjektet, ansvarlig redaktør for Første steg, tidsskrift for førskolelærere, utgitt av Utdanningsforbundet, og redaktør for denne boken.