Hvorfor er det viktig å legge bedre til rette for læreres skjønnsutøvelse?
Hvordan kan ledere bidra til å skape god skjønnsutøvelse i barnehage og skole?
Hvor langt strekker arbeidsgivers styringsrett seg i møte med profesjonsskjønnet?
Denne boken handler både om profesjonsyrkenes skjønnsutøvelse i barnehage og skole og om ledernes ansvar for tilrettelegging. Forfatternes intensjoner er å gi innsikt i lærernes rett og plikt til å utøve skjønn i sin hverdag.
For å kvalitetssikre skjønnet viser forfatterne at det bør stå i en faglig og kollegial sammenheng, i en løpende, lederinitiert kollokviegruppe. Det vil både være utviklende for den enkelte som skal utvise skjønn, og for alle andre deltagere i gruppen.
Boken henvender seg til lærere, ledere og tillitsvalgte i barnehage og skole, og studenter og lærere innenfor lærerutdanningene. Den har også viktige budskap til alle som er opptatt av utdanning og god profesjonsutøvelse, enten de har et politisk, administrativt eller juridisk utgangspunkt.