Når begynte norske komponister å slå håndflaten eller underarmen på pianotangentene? Hvem fikk koreaneren Paik til å komme til Oslo for å sage opp et piano? Når kom elektronisk musikk til Norge? Hvordan kunne jazzmusikere inspirere komponistene? Hvorfor begynte unge komponister i 1960-årene å bruke tonale melodier i stedet for tolvtonerekker? Det måtte et kupp til for at norsk musikkliv skulle åpne seg for den internasjonale modernismen.
Året var 1959. Musikk av Stravinskij, Bartók, Schönberg og Webern var nesten ikke framført i Norge før godt etter andre verdenskrig. Etter Ny Musikk-kuppet kom denne nye musikken på konsertprogrammene, og konflikten mellom tradisjonalister og modernister økte i intensitet. På noen få heftige år var forskjellene mellom norsk og internasjonalt musikkliv nesten visket ut. Forfatteren beskriver denne musikkhistoriske perioden og gir samtidig leseren eksempler fra litteratur, teater og bildekunst.
Dr.philos. Elef Nesheim er professor i musikkhistorie ved Norges musikkhøgskole.