Isadora-prosjektet er et kunstnerisk utviklingsprosjekt for og med barn og unge. Man har utviklet forskjellige metoder og prøvd ut ulike veier for å sidestille barn og voksne og gi dem en likeverdig plass i det ferdige kunstneriske uttrykket. I dette lille heftet beskrives samspillet og samarbeidet mellom barn og profesjonelle kunstnere i prosessene fram mot danseforestillinger som har blitt presentert for et publikum. Vurderingene er gjort av fagpersoner med forskjellige perspektiver. Sosiolog og danser Vibeke Hellemanns bidrag drøfter bakgrunnen, de bærende ideene og måten de har fungert på i praksis. Dansepedagog Cathrine Bull Thorshaug belyser barnas spesielle rolle og medvirkning i dette danseprosjektet, mens kritiker og teaterviter Elisabeth Leinslie gir en vurdering av fire av de forestillingene som ble utviklet gjennom prosjektet. Mie Berg Simonsen gir en kort oversikt over Norsk kulturråds satsing på barn og unge i rådets vel førtiårige historie. Slik settes satsingen på Prosjekt Isadora inn i en større sammenheng.