Norskfaget er det største og viktigste faget i skolen generelt, og i første klasse spesielt. Det er viktig at elevene får en god start på den formelle lese-, skrive- og muntlige opplæringen, og læreren er en helt sentral faktor i denne oppstartsfasen.
Begynneropplæring i norskfaget er en grunnbok om det å starte opp med norskfaget i første klasse på barneskolen. Boka retter seg spesielt mot studenter som tar grunnskolelærerutdanning 1-7, men gir også verdifulle perspektiver til studenter på grunnskolelærerutdanning 5-10 som vil sette seg inn i begynneropplæring i norsk. Lærere som jobber med norskfaget i første klasse kan få påfyll av metoder, undervisningstips og oppdaterte teoretiske perspektiver. Boken inneholder kapitler om overgangen mellom barnehage og skole med vekt på språklig utvikling, organisering av det fysiske læringsmiljøet, den første skriveopplæringen, den første leseopplæringen, muntlighet i første klasse, litteraturformidling, vurdering av læreverk, begynneropplæring når norsk er andrespråket og forebygging av lese- og skrivevansker. Boka er vinklet mot praksis i klasserommet og har mange teoretisk funderte og velprøvde forslag til gode arbeidsmåter i norskfaget i begynneropplæringen.