Dette er en samlet og praksisnær innføringsbok i musikkpedagogikk og -didaktikk. Den fokuserer på det musikalske og skapende barnet og pedagogens sentrale rolle i å utvikle en kultur for musikkglede. Helt nytt i denne andre utgaven er perspektivet på danning. I tillegg presenterer forfatterne et utvidet syn på musikalitet og utvikling.
Boka har en rekke praktiske eksempler, bl.a. i forhold til musikk som en del av et temaarbeid i barnehagen. Den har praksisfortellinger og utfordringer for små og større førskolebarn.
Hvert kapitel har studentoppgaver som kan danne grunnlag for mappebidrag, drøfting og refleksjon.
-Barns musikkverden er i stor grad styrt av oss voksne. Derfor er det viktig at pedagogene har innsikt i og kunnskap om musikk, hvordan barnet utvikler seg musikalsk og hvordan en kan legge til rette for variert og allsidig musikkaktivitet. - (Leiv Ramfjord om 1. utgave 2006).
Morten Sæther er førstelektor i musikk, ved Dronning Mauds Minne, Høgskolen i Trondheim.
Elin Angelo er universitetslektor og stipendiat ved program for lærerutdanning ved NTNU.