Barn og unges læringsmiljø 3 behandler psykiske og sosiale problemtilstander som vi finner hos barn og unge i dagens samfunn på en mer omfattende måte enn det som ofte er vanlig i fagbøker innen spesialpedagogikk, psykologi og barne- og ungdomspsykiatri. Forfatterne tar opp en rekke diagnosegrupper som atferdsforstyrrelse, ADHD, autisme, schizofreni, angstlidelser, stemningslidelser, spiseforstyrrelser, selvskading, psykosomatiske problemer m.m. I tillegg får leseren en innføring i krisepedagogikk samt god oversikt over mindre alvorlige problemer som vanligvis ikke får en diagnose.
Barn og unges læringsmiljø gir et grundig bidrag til teoretisk forståelse av sosiale og emosjonelle vansker og behandling og tiltak overfor disse, så vel som innsikt i risiko- og beskyttelsesfaktorer basert på empirisk forskning. Boka overfører teoretisk innsikt til praktiske tiltak overfor barn og unge og deres familier, i barnehagen og i skolen, både kartleggingsarbeid, organisatoriske tiltak, samarbeidsforhold, rådgivning, forebygging og behandling. Tiltaksarbeidet retter seg mot både førskolebarn, eldre barn og ungdom.
Boka er aktuell innen flere profesjonsutdanninger utover pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi, som sosialt arbeid, sosialpedagogikk og vernepleie. Boka vil være interessant for alle som har sitt daglige virke blant barn og unge.
Til toppen