Autisme og pedagogikk henvender seg til alle yrkesgrupper som på en eller annen måte er involvert i livet til barn med autisme i barnehage og skole. Det betyr at pedagogisk-psykologiske rådgivere, psykologer, spesialpedagoger, logopeder, barnehagelærere, lærere og helsesøstre er noen av de som vil ha glede av å lese denne boka.
Autisme-spekter-forstyrrelser er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og begrepet rommer både autisme, aspergers syndrom og atypisk autisme. Det er en diagnosekategori som øker mye både nasjonalt og internasjonalt og det å ha autisme representerer store utfordringer både for individet selv, deres familier, utdanningsinstitusjoner og for samfunnet.
Dette er den første boka i Norge som ser på autisme-spekter-forstyrrelser hos barn fra et pedagogisk perspektiv. Forfatterne har lagt hovedvekten på funksjonsvurdering, utredning, læring og pedagogisk-metodisk tilrettelegging for barnas læring og utvikling. Metodene og modellene er spesielt rettet mot barn med moderat og alvorlig grad av autisme med manglende eller svake verbalspråklige ferdigheter.