Boka forteller både hva digital kompetanse bør være for de som arbeider pedagogisk med små barn, og hvordan barnehageprofesjonen kan tilrettelegge for og vurdere hvilke digitale erfaringer barna skal få med seg videre i livet. Feltet boka skisserer, handler om å profesjonsrette pedagogisk bruk av digitale medier i barnehagesektoren, samt å utdype hvorfor digital kompetanse også har sin plass i denne profesjonen.
App'legøyer og app'estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen er en fagbok om hvordan og hvorfor digital kompetanse bør få mer plass i barnehagen, og hvordan dette kan gjøres både med og uten teknologi. En bred oversikt over teoretiske perspektiver og nyere forskning på småbarns digitale lek, utforskning og læring presenteres her på en praksisorientert og tverrfaglig måte.
"[...] dette er en glitrende bok til bruk i praksisfeltet, og også i barnehagelærerutdanningene. Den gir både et godt grunnlag for diskusjon og refleksjon og klare føringer for praksis." Monica Bjerkelund, Første steg nr. 2, 2016