En forsker skal overvintre ved et fuglefjell lengst nord i Norge. Hun er nylig blitt separert, datteren bor hos eksmannen, og hun venter på sin nye elsker. Etter hvert blir det klart at forskningsoppholdet også er en flukt. Hvem har hun egentlig overlatt datteren til? Og hvorfor kommer ikke elskeren? Ankomst er en intens roman om utsatthet. Om å søke en forutsigbar virkelighet, men oppleve nærværet av nye, foruroligende krefter i og utenfor seg selv. «Helstøpt, nervepirrende og språksterk roman om en ung kvinne alene på feltarbeid i kjærlighet og mørke. (...) Forfatterens femte roman siden debuten i 2008, er en stor leseopplevelse og kan fort bli en av høstens vinnere (...) Måten forfatteren får det ville landskapet til å lukke seg opp og stenge seg igjen, i et språk som kan være hardt som granitt, gjennomskinnelig som marmor og mykt som kleberstein, er mesterlig. (...) Slutten på romanen overgår enhver krim jeg har lest i år, uten å høre til i sjangeren. Fra mitt ståsted er 'Ankomst' en klar Bragepris-kandidat. Den 170 sider korte romanen inneholder det meste, finurlig fortellerkunst, et perfekt plott og et fantastisk kvinneportrett. Rett og slett en vidunderlig roman.» Stein Roll, Adresseavisen (terningkast 6) «En psykologisk spenningsroman fra havgapet. (...) Det lavmælte språket skaper en intensitet i fortellingen som grenser til krimsjangeren (...) Spenningen knyttet opp til om det kommer til å skje noe på denne øya, og i så fall hva, gjør leseropplevelsen sterkere i det at man nesten holder pusten sammen med hovedpersonen.» Ida Vågsether, Stavanger Aftenblad (terningkast 5) «Gabrielsen skriver som alltid sanselig om relasjoner.» Solgunn Solli, Altaposten (terningkast 5) «Gøhril Gabrielsen serverer krypende uhygge i elegant innpakning. ... Med 'Ankomst' viser hun hvilken stilsikker og treffsikker forfatter hun er blitt. ... En intens thriller fra ødemarka.» Turid Larsen, Dagsavisen «Gøhril Gabrielsen skriv med teft og innsikt om å miste seg sjølv. (...) Djupast sett handlar det kanskje om skuld og ansvar for naturen og for dei nære relasjonane ... Gabrielsen har levert ein roman det er verd å merke seg denne hausten.» Oddmund Hagen, Dag og Tid «Gøhril Gabrielsens formsterke femte bok fortjener å bli bokhøstens dystre snakkis ... For ni år siden skrev jeg at Gabrielsen var tilbake med et verk som var lite av format, men som burde ruve i bokhøsten. Det er på tide å gjenta påstanden, Gabrielsens sanselige undergangsprosa fortjener langt flere lesere.» Silje Stavrum Norevik, BLA (Bokvennen Litterære Avis) «Gabrielsen er en mester i å skape uhygge med ganske enkle virkemidler.» Marta Norheim, Årets beste bøker på Nyhetsmorgen NRK P2 «Spennende roman om kjærlighet og natur fra en forfatter som er på vei opp.» NRK Bok «En fortelling om en altomfattende uforutsigbarhet - skildret i et språk som ved å være kompromissløst, nøyaktig og krystallklart tidvis minner om Camus' roman Den fremmede.» Peter Henning, Deutschlandfunk (Tysk radio) «Med overbevisende dyktighet klarer Gabrielsen å fortelle leserne en sammensatt historie, hvor det til tross for det som klart kommer fram, hele tiden blir liggende igjen en irriterende uro, en gåtefull rest. Imponerende.» Erik Lim, Südwest Presse «Ankomst er en intens, følelelsesladd og tett fortelling.» Roana Brogsitter, B5 Aktuell «Gøhril Gabrielsen knytter dyktig tidnivåene sammen og skaper en enorm spenning. ... Grensene mellom virkelighet og villfarelse er uskarpe. Det føles litt som Elena Ferrante. ... Det feminine blikket, usikkerheten til den frigjorte kvinnen, som innser at hun kastes ut av kurs når mennene skuffer henne. Gøhril Gabrielsen introduserer en forsker som får bakken trukket vekk under føttene, som ikke lenger kan stole på sin evidensbaserte oppfatning. Et stoff som nesten skriker etter å bli film.» Welf Grombacher, Schwäbische Zeitung «A terrific novel of isolation ... Ankomst is a skilful and gripping exploration of personal battles fought on a field of loneliness and insecurity exacerbated by isolation.» Charlie Connelly, New European «... a compelling read right to the unsettling and unsettled ending.» Declan O'Driscoll, Irish Times «... a hypnotic, cerebral thriller (...) masterfully suspenseful ... If you are looking for your next slow, tense, Nordic noir thriller, this is it.» Rachel Farmer, Lunate Fiction, Literary Journal