Hvorfor er "fedrelandets" historie prioritert så sterkt som det er i historieundervisningen, og hva går dette på bekostning av? Hvordan er historisk kunnskap mulig? Eller mer konkret: Hvilke forutsetninger ligger til grunn for teorier om fortidens res gestae - det som har vært? Hva er fortid, hva er tid? Denne boka er skrevet for de nysgjerrige, de som vil være med på en metarefleksjon over historiefagets egenart, både i forhold til andre samfunnsfag og i forhold til fiksjonsfortellinger. Forfatteren tar opp grunnlagsproblemer i historiefaget som forutsetningene for historisk innsikt og forståelse, spørsmålet om i hvilken grad historisk innsikt også kan være en selvinnsikt og spørsmålet om hva poenget med et historiestudium består i: Hvorfor bryr vi oss om det som har skjedd før? Analytisk narrasjon fyller et behov for en lærebok som integrerer vitenskapsfilosofiske problemstillinger i fagstudiet, og er et tilbud til studenter som vil studere slike problemstillinger med utgangspunkt i faget historie. Studenter i andre samfunnsfag og i fag som idéhistorie, filosofi og litteraturvitenskap vil også ha utbytte av boken. Paul Knutsen er professor ved Høgskolen i Lillehammer. En sakkyndig komité omtaler forfatterens teoretisk-metodiske produksjon slik: «Han plasserer seg blant dem som i dag bidrar sterkest til å revitalisere metodisk-teoretisk debatt og filosofisk selvrefleksjon innenfor det norske historikermiljøet.»