Forholde mellom læring og lek er et viktig tema for alle som arbeider med barn i barnehage og småskole. Denne boken gir god innsikt i dette emnet. "Å lære er nesten som å leke... Vi kan lære å leke, og vi kan lære å bygge kaplatårn, så det henger nok sammen på en eller annen måte," sier Lisa drøyt åtte år gammel. Slik setter Lisa fingeren på det som har vært utgangspunktet for Ingrid Pramlig Samuelsson og Eva Johanssons undersøkelse av hvordan lek og læring kan fortone seg for førskolelærere, allmennlærere og barn i en målstyrt virksomhet. Hvilke dilemmaer møter vi når vi vil integrere lek og læring? Hvordan er lærernes interaksjon med barna avhengig av om det er lek eller læring som er i forgrunnen for meningsskapingen? Når både lek og læring er i fokus, kan de gis likeverdige vilkår og berike hverandre. Ingrid Pramlig Samuelsson er professor i pedagogikk ved Göteborgs Universitet. Eva Johansson er professor i barnehagepedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor i pedagogikk ved Göteborgs Universitet. I dag er samarbeid og samordning mellom barnehage og skule på dagsorden i mange norske kommunar "Å lære er nesten som å leke" burde vere obligatorisk førebuing til slike samarbeidande fora. Svein Ole Sataøen i Tidsskriftet Barnehagen