Faglig oppdatert grunnbok som tar for seg alle sentrale aspekter ved skriveprosessen og gir læreren klok veiledning for skriveundervisninga.
«Å lære å skrive» forklarer hva skrivekompetanse er, hva som er skrivingas ulike formål og viktige trekk ved skriveprosessen. Denne kunnskapen er grunnlaget for det fagspråket læreren anvender og for hvordan skriveundervisninga legges opp. Forfatterne legger særlig vekt på hvilke ulike funksjoner skriveoppgaver bør ha, og hvordan veiledning og vurdering av skriveprosesser og tekster kan gjøres.
Skriveferdighet innebærer både kunnskap om språk, tekst og kommunikasjon og evnen til å anvende denne kunnskapen til å skrive gode tekster. Boka gir innsikt i ulike format for skriving som sjangrer og skrivehandlinger, digitale medier og multimodale tekster. Den tar også for seg struktur og sammenheng i tekster, og viser hvordan man kan bruke språket både godt og korrekt.
Elever med norsk som andrespråk har noen særlige utfordringer når de skal tilegne seg skrivekompetanse. Hvordan disse utfordringene kan løses, er også tema i boka.
Boka er rik på skriveoppgaver, elevteksteksempler, analyser- og vurderinger av dem.